ورود
ترکیب فنی لاماری اکو میتواند کم ریسک ترین بین رقبا باشد؛ موتور 1.5 لیتری توربویی که پیش از اکو، روی ایما جواب خود را پس داده و مالکین کمتری را دچار آسیب های ناشی از ناسازگاری با سوخت کرده است.
اگر حوصله اکتان و مکمل ندارید و بنزین با کیفیت در دسترس شما نیست، اکو به قیمت چند رادارِ کمتر و امکانات های رفاهی کمتنوع تر می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. خدمات پس از فروش آرین موتور هرچند فراگیری کمتری نسبت به رقبا دارد، اما از نظر کیفیت سرویسدهی مشتریان بیشتری را راضی میکند.
آرین موتور بار دیگر سعی دارد تا خاطرنشان کند یک محصول موفق لزوما برتری خود را در کاتالوگ به رخ رقبا نمیکشد. ایما اولین محصول این عرضه کننده بود و حالا به نظر میرسد لاماری اکو سعی دارد بار دیگر این سیاست را به اثبات برساند.
باوجود رقبایی همچون کی ام سی j7 و آریزو6 جی تی، گرفتن سهم بازار از کلاس سدان های جمع و جور اسپرت اقتصادی آسان نخواهد بود؛ در این مطلب بررسی میکنیم که آرین موتور با تکیه بر چه نقات قوتی در این خودرو، پس از 4 سال فعالیت با تنها یک محصول تصمیم گرفت با اکو به عنوان دومین محصول خود به این بخش بازار ورود پیدا کند.
لاماری اکو در واقع خودرویی از دانگ فنگ چین به نام Yixuan است؛ دانگ فنگ از برندهای شناخته شده چینی نزد ایرانیان است و از هاچ بک جمع جور گرفته تا کراس اور و حتی خودروهای تجاری و سنگین با نشان دانگ فنگ در جادههای ایران تردد میکنند. عرضه کنندگان متعددی روی محصولات این خودروساز دست گذاشته اند که برای برخی به خوشنامی و برخی به بدنامی محصولات این برند منتهی شده است.
اما اگر یک جمعبندی انجام دهیم، اکثر دانگ فنگ هایی که در چندسال اخیر به ایران رسیدهاند بازاری کوچک یا بزرگ برای خود دست و پا کرده و تقریبا محصول شکست خوردهای از این برند نداشتیم؛ پس با وجود عرضهکنندهای همچون آرین، میتوان به عرضه اکو خوشبین بود.
Dong Feng Aeolus Yixuan در بازار چین در چندین نسخه عرضه میشود که با توجه سطح قوای فنی و امکانات رفاهی برچسب قیمتی 8900 تا 12900 دلار بر خود دارند. نسخهای که از این خودرو در ایران داریم، تریم Max-Edition است که قیمتی معادل 89,900 الی 93,900 یوان دارد و از مشخصههای آن موتور توربوشارژ 1.5 لیتری، گیربکس دوکلاچه، برخی امکانات رفاهی و کیت بدنه اسپرت است.
حالا دانگ فنگ Yixuan در بازار ایران ری-برند شده و با نام لاماری اکو عرضه میشود.
بین سیلی از خودروهای خودروهای چینی که طراحان سعی کردهاند با چسباندن چراغهای عقب بهیکدیگر و کمی اغراق در طراحی جلوپنجره محصول خود را متفاوت جلوه دهند، حنای اکو نیز آنچنان رنگی ندارد. در واقع لاماری اکو خودروی بدترکیبی نیست و اتفاقا سعی کرده تا همهپسند باشد اما چیزی فراتر از دیگران ارائه نمیدهد.
در حالی که یکی از مولفههای اصلی موفقیت لاماری ایما در بازار ایران، ظاهر متفاوت و جذاب این خودرو نسبت به خودروهای همرده بود، قابل پیشبینی است که آرین موتور برای انتخاب محصول دوم خود حساسیت زیادی به خرج داده تا ژن فرزند جدید خود از محصول قبلی و برند لاماری دور نباشد و این اتفاق نیز تا حد قابل قبولی محقق شده است.
رنگ مکمل زرد در کلیپرها، رینگهای تیتانیومی، جلوپنچره کروم مات و لیپ جلو و آنتن کوسهای تاثیر مثبتی در زیبایی اکو داشتهاند اما دیفیوزر سپر و باله عقب کمی بر بدنه این خودرو سنگینی میکنند؛ 4 خروجی اگزوز حجیم در دو سمت سپر که راه به جایی ندارند مختص کیت اسپرت بدنه است که وجودشان در نگاه اول باعث کاهش سطح اعتماد به محصول میشود؛ نکند تمام این زرق و برق نمادین باشد؟
اگر بار اول بود همچنین چیزی میدیدیم این حس خیلی قوی میشد؛ اما تکرار این موضوع در خودروهای جدید کمک میکند نسبت به آن بی تفاوت شویم.
به صورت کلی، اکو نیز همچون همهی رقبای خود همانند فردی با جثه نحیف است که دنبل های سنگینی به دست دارد و رخ ورزشکاری به خود گرفته؛ ظاهر آن معقول است و اگر از عدم تناسب سایز چرخ ها با بدنه خودرو صرف نظر کنیم، با خودروی قابل قبولی به لحاظ ظاهری طرف هستیم.
موتور 1.5 لیتری توربو GDI دقیقا مشابه آنچیزی که روی ایما عرضه شد؛ موتوری که می تواند برگ برنده اکو در مقابل رقبا باشد نه از نظر توان خروجی بلکه در بحث استهلاک.
میان تمام چینیهایی که در چندسال اخیر به بازار ایران عرضه شدند عدم سازگاری با سوخت و در نتیجه آن تعمیرات اساسی موتور در کارکردهای پایین چالش جدایی ناپذیر بوده هرچند در برخی ماشینها بیشتر و در برخی کمتر گزارش شده است. این موتور 1.5 لیتری را میتوان از جمله موتورهایی نامبرد که مالکان کمتری را ناچار به تعمیر موتور کرده است. از طرف دیگر عملکرد گیربکس دوکلاچه آن برخلاف خیلی دوکلاچه های دیگر برای مالکان عادی مبهم نبود و خلاصی شروع حرکت و داغ شدن در ترافیک (Overheating) و ... شامل حال نشده. لذا پیشبینی میشود این ترکیب فنی روی خودرویی با 302 کیلوگرم وزن کمتر، حالا چابک تر و کمتر استهلاکتر نیز عمل کند.
195 اسب بخار قدرت در 5200 دور بر دقیقه و 300 نیوتن متر گشتاور نیز نه بهترین اعداد در این کلاس، اما اعداد جذابی هستند که میتوانند برتری توانایی های حرکتی اکو در مقایسه رقیبی مانند آریزو 5 را از پیش تعیین کنند.
مشخصه فنی | توضیحات |
حجم موتور | 1496cc |
تعداد سیلندر و سوپاپ | 4 سیلندر / 16 سوپاپ |
نوع موتور | بنزینی توربو شارژ با تزریق مستقیم |
نوع گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه تر (Wet) |
وزن | 1253 کیلوگرم |
ابعاد | 1490x1812x4670 میلی متر |
نوع تعلیق عقب | تورشن بیم (نیمه مستقل) |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
سیستم تعلیق تورشن بیم اما خبر از پایداری معمولی اکو میدهد. نوعی از سیستم تعلیق که هزینه تولید را کاهش میدهد، فضای کمتری نیست به تعلیق چند اتصالی (Multi-link) اشغال میکند و از طرفی هزینه تعمیرات آن کمتر است، اما ناهمواری جاده آن را ناپایداری میکند و حرکت قایقی کابین (Body-roll) و بیشفرمانی (Oversteering) بخش جداییناپذیر از عملکرد آن است. نمیتوان از این نوع سیستم تعیلق برای اکو به عنوان ضعف یاد کرد چرا که در این رده قیمتی و بین خودروهای اقتصادی مرسوم است.
به نظر میرسد طراحان اکو تمام تلاش خود را برای ساخت یک کابین اسپرت خوشساخت با متریال اقتصادی کردهاند. رنگ مکمل زرد، صندلی های یکتکه با ترکیب چرم و جیر و استفاده از طرح فیبرکربن در پنلها و ادوات داشبرد این موضوع را بهخوبی یاداوری میکند؛ از طرف دیگر میتوان با احتمال بیشتری از قبل اشاره کرد که در اتاق طراحی دانگ فنگ پوسترهای لامبورگینی اوروس به دیوار نصب شده! بعد از شباهت قابل توجه طراحی بدنه ایما به اوروس، حالا دریچه های تهویه اکو شباهت غیرقابل انکاری با این خودروی ایتالیایی دارند.
در نگاه اول کابین اکو منسجم و خوش رخ است؛ اگر در آن ریز شوید قطعات پلاستیکی نچندان باکیفیت قابل مشاهده هستند اما در نهایت به آن نمره قبولی خواهید داد. صفحه نمایش بزرگ آن جایگذاری مناسبی دارد و حین کار کردن با آن ضعفی در قابلیت لمس متوجه نخواهید شد در حالی که رابط کاربری آن کمی قدیمی به نظر میرسد. از رنگی مشکی برای نمد سقف استفاده شده که فضا را اسپرت تر جلوه میکند و حالت فرمان دو شاخه آن (که اصطلاح نادرست دبل D برای آن به کار گرفته میشود) به مدرنیته بودن کمک نموده است.
در ردیف دوم نیز جای پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد، اما صندلیهای بزرگ و یک تکه ردیف جلو کمی فضای نورگیری ردیف عقب را محدود میکنند.
در بین امکانات مولتی مدیا با دوربین 360 درجه نیز مواجه میشوید که امکان نمایش فضای زیرین خودرو را نیز ارائه میدهد؛ آرین موتور این ویژگی را تحت عنوان دوربین 540 با کیفیت HD در کاتالوگ اکو ذکر کرده است. در میان کنسول تنها یک کلید میتوان دید که آن هم برای کنترل ترمز پارک برقی است، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و شاگرد در 4 جهت، هر دو به صورت برقی امکان پذیر است. کمی جلوتر از دسته دنده فضایی برای شارژ بدون سیم گوشی تعبیه شده و سانروف نیز جزو لیست امکانات است.
اما از نظر ایمنی اکو به 4 کیسه هوا مجهز که نسبت به برخی رقبا برتر و برخی دیگر ضعیف تر محسوب میشود. در صورتی که حین باز کردن درب خودرو، خطر برخورد با وسایل نقلیه عبوری وجود داشته باشد خودرو به شما هشدار میدهد و این عملکرد رادار DOW را نشان میدهد.
رادار نقطه کور و هشدار خروج از پارک نیز از دیگر امکانات ایمنی اکوست در حالی خبر از کروز کنترل تطبیقی، رادار خروج از خط، هشدار تصادف از جلو و غقب و رادارهای تکمیلی نیست.
سرنشینان ردیف عقب دسترسی به یک استراحتگاه دست در مرکز و درگاه خروجی شارژ دارند. سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر برای آن ها نیز فعال است.
در بازار امروز خودروهای چینی سطح و فراگیری خدمات پس از فروش از عوامل اصلی تعیین کننده ارزش خرید است و آرین موتور تاکنون توانسته در این حیث نمره خوبی دریافت کند که البته تک محصولی بودن این عرضه کننده نیز در این مورد تاثیرگذار است. آرین موتور در تعداد عاملیتها فراگیری کمتری نسبت به رقبایی همچون بهمن موتور و مدیران خودرو دارد اما میزان رضایت مشتریان در خدمات نشان دهند آن است که می توان به آن اعتماد کرد؛ از طرف دیگر انتخاب خودرویی که حساسیت کمتری نسبت به سوخت از خود نشان میدهد الویت اکثر خریداران، بویژه در نقاطی از کشور که بنزین یورو2 عرضه میشود خواهد بود.
اکو فول آپشنترین گزینهی روی میز برای خریداران بازه 1.5 الی 2 میلیارد تومان نیست؛ قوی ترین گزینه نیز محسوب نمیشود. اما میتواند در رده کم ریسک ترینها قرار گیرد و در حالی که یک خودروی جدید بازار است، نگرانی در مورد خدمات آن نیز حداقلی باشد.
بازار در آینده نزدیک تعیین میکند بین گزینههایی همچون آریزو 5 پرو، آریزو6 جی تی، بهمن ریسپکت و کی ام سی J7 کدام سدان اسپرت اقتصادی پیشرو خواهد بود.