ورود
نیسان در سبد محصول خود، شاسی بلندهای متنوعی دارد که هر یک ویژگیها و مشخصات خاص خود را دارند. در این بین باید به مدل آرمادا اشاره کرد که همان نیسان پاترول در بازار ایالات متحده بوده و از طراحی و مشخصههای فنی مشابهی در هر نسل بهره میبرد.
مدل 2025 آرمادا با تحولی بزرگ در طراحی و مشخصات فنی نظر هر علاقمند به خودرو باکیفیت آفرودی را جلب میکند. در این بخش قصد داریم بیشتر با آرمادا 2025 آشنا شویم که به نوعی همان پاترول است.
پیشرانه | توئین توربوشارژ 3.5 لیتری شش سیلندر |
قدرت | 425 اسب بخار |
قیمت پایه | 59 هزار دلار |
نیسان آرمادا همیشه در میان شاسیبلندهای جاافتادهتر مبتنی بر پیکاپ مانند شورولت تاهو، فورد اکسپدیشن و جیامسی یوکان، یک رقیب نه چندان جدی به نظر میرسید. اما دیگر اینطور نیست. نیسان، آرمادا را برای سال 2025 به طور کامل بهبود بخشیده و ظاهری جسورانه و فضای داخلی بهروز شدهای برای آن در نظر گرفته تا با موتور شش سیلندر توربوشارژ کاملاً جدید، هماهنگ باشد. نگران نباشید، این موتور کوچکتر به معنای عملکرد ضعیف نسبت به پیشرانه هشت سیلندر قبلی نیست.
نیسان موتور پیشرانه V-8 قبلی را کنار گذاشته و یک موتور 6 سیلندر خورجینی توئین توربو جدید را جایگزین آن کرده است. ما از این تصمیم بسیار راضی بودیم. موتور V-8 قبلی، قدیمی و کمقدرت به نظر میرسید، در حالی که این موتور 3.5 لیتری جدید که نیسان ادعا می کند از نسل موتور GT-R است، 425 اسب بخار قدرت دارد. این یک افزایش قدرت خالص 25 اسب بخاری نسبت به موتور V-8 قدیمی است!
حتی با دو سیلندر کمتر، موتور V-6 قدرت کافی برای به حرکت درآوردن این SUV بزرگ با هیجان مناسب را دارد. به جرات میتوان گفت که آرمادای سنگین وزن در پیست ها نیز بسیار سریع به نظر میرسد و در زمان 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد. موتور V-6 توئین توربو گشتاور زیادی را فراهم میکند و از قدرت کافی برای حرکت پیوسته این شاسی بلند تنومند در سرعتهای بزرگراه برخوردار است.
پیشرانه جدید همچنین به یک گیربکس اتوماتیک 9 سرعته یکپارچه متصل است و سیستم چهار چرخ محرک نیز به عنوان یک آپشن در اکثر مدلها موجود است. اگر نیاز به جابجایی چیزی دارید، آرمادا حداکثر ظرفیت یدککشی را ارائه میدهد.
یکی از بزرگترین مشکلات مدل قبلی آرمادا، کابین کوچک و فناوری محدود آن بود. دیگر خبری از این مشکلات نیست. آرمادا جدید فضای داخلی دوستداشتنی و پر از فناوری دارد؛ مدلهای SL و SV از دو نمایشگر 12.3 اینچی بهره میبرند، در حالی که مدلهای Platinum، Pro-4X و Platinum Reserve به نمایشگرهای 14.3 اینچی مجهزند.
این نمایشگرها واضح، شفاف و آسان برای استفاده هستند. آرمادا از آخرین نسخه سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان Connect با قابلیت پشتیبانی از گوگل مپ، دستیار صوتی و فروشگاه Play Store بهره میبرد. همانطور که انتظار میرود، اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم نیز به صورت استاندارد ارائه میشوند. همچنین، این نمایشگرها در صفحه نمایش مرکزی بزرگ مدل Platinum Reserve بسیار زیبا به نظر میرسند. نیسان همچنین یک سیستم صوتی Klipsch با 12 بلندگو را در مدلهای SL، Pro-4X و Platinum ارائه میدهد.
جدیدترین و بهترین سیستم کمکی رانندگی ProPilot Assist 2.1 نیسان در مدل آرمادا موجود است، اما حتی در مدل پلاتینیوم رزرو که بالاترین مدل است، این سیستم یک آپشن 2900 دلاری است. صرف نظر از این، شما قطعاً آن را میخواهید. ProPilot Assist 2.1 سیستم ایمنی فعال نیسان است که بدون دخالت دست کار میکند و در سفرهای طولانی در بزرگراه به طور یکپارچه عمل میکند. کافیست دکمه ProPilot را روی فرمان فشار دهید و حواستان به جاده باشد؛ آرمادا در خط وسط میماند، با توجه به ترافیک سرعت خود را کم و زیاد میکند و حتی با خودروهای کندتر جلوی خود، تغییر خط را پیشنهاد میدهد.
از نظر بصری، آرمادا از تاهو و یوکان بزرگتر به نظر میرسد، اگرچه حدود پنج سانتیمتر از هر دو کوتاهتر است. تناسبات عمودی و فاصله بین دو محور کوتاه احتمالاً حق مطلب را ادا نمیکنند. با این اوصاف، طراحی مدل 2025 نسبت به مدل قبلی بسیار بهبود یافته است؛ خطوط بدنه تیزتر، قسمت جلو شیکتر و همه چیز منسجمتر به نظر میرسد.
بسته به اینکه کدام مدل را انتخاب کنید، نیسان رینگهای 18 تا 22 اینچی متنوعی برای آرمادا ارائه میدهد و مدل پلاتینیوم رزرو بزرگترین رینگها را دارد. پلاتینیوم رزرو همچنین نسبت به سایر مدلها، بخشهای کرومی بیشتری دارد که شامل جلوپنجره، پنلهای جانبی و چرخها میشود. اگر ظاهری ظریفتر میخواهید، مدل Pro-4X بیشتر کروم را حذف کرده و به جای آن از تزئینات مشکی و نارنجی استفاده میکند.
آرمادا از هر نظر جادار است، اما در مقایسه با برخی از رقبای اصلی خود، به خصوص در ردیف سوم، کمی از نظر فضا عقبتر است. با فضای پا 32.9 اینچ و فضای سر 36.2 اینچ، آرمادا کمی از فضای پا و سر تاهو و اکسپدیشن عقبتر است.
حجم بار عقب فقط 20.4 فوت مکعب است، در حالی که اکسپدیشن 21.6 فوت مکعب و تاهو 25.5 فوت مکعب فضا دارند. اگر ردیف دوم و سوم آرمادا را کاملاً بخوابانید، این رقم به ترتیب به 56 و 97 فوت مکعب افزایش مییابد.
برای چنین شاسیبلند بزرگی، نیسان آرمادا 2025 به طرز شگفتآوری سبک است. شاسی جدید 25 درصد بهبود در استحکام پیچشی و 57 درصد افزایش در سختی جانبی را به همراه دارد که به معنای کاهش تکان بدنه است.
فرمان سبک و دقیق است، اما آنقدر مبهم نیست که ندانید خودرو چه کاری انجام میدهد. به لطف سیستم تعلیق بادی استاندارد برای 4 چرخ، سواری آن به طرز باورنکردنی نرم است. آرمادا بدون مشکل از چاله و سرعت گیر عبور میکند.
آرمادا کممصرفترین شاسیبلند نیسان نیست. مدل سه ردیف صندلی در بهترین حالت مصرف سوخت 14.7 لیتر در هر صد کیلومتر در شهر، 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر در جاده و 13 لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی دارد. با سیستم چهار چرخ محرک، این اعداد به ترتیب به 14، 13 و 13.8 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می یابد.
تاهو در بهترین حالت مصرف سوخت 11.7 لیتر در شهر، 9 لیتر در جاده و 10.7 لیتر در سیکل ترکیبی دارد. این در حالی است که مصرف سوخت اکسپدیشن نیز در شهر، جاده و سیکل ترتیبی نیز به ترتیب 13.7، 9.8 و 12.3 لیتر در هر صد کیلومتر است.
آرمادا برای سال 2025 در چندین مدل عرضه میشود، مدل پایه SV با قیمت پایه 59530 دلار (با احتساب هزینه حمل و نقل) عرضه میشود؛ این قیمت پایه، هم از تاهو (۶۱,۱۹۵ دلار) و هم از اکسپدیشن (۶۳,۹۹۵ دلار) کمتر است.
علاقهمندان به آفرود، از اضافه شدن مدل قدرتمند Pro-4X که قابلیتهای آفرود بیشتری را با قیمت 75000 دلار ارائه میدهد، قدردانی خواهند کرد. مدل پلاتینیوم رزرو که در اینجا آزمایش شده نیز، در صدر این سری قرار دارد و قیمت پایه آن 79000 دلار است. با اضافه شدن آپشنهایی مانند ProPilot Assist 2.1 ، رنگ پریمیوم و کفپوشهای موکتی به این مدل خاص نیز قیمت آن به 83440 دلار میرسد.
این قطعاً مبلغ کمی برای پرداخت نیست، به خصوص قبل از اضافه شدن سیستم چهار چرخ محرک. اما با ارتقاهای اساسی در نمای بیرونی، داخلی و سیستم انتقال قدرت، آرمادا دیگر به عنوان یک رقیب نچندان جدی به نظر نمیرسد. این یک SUV سه ردیف صندلی بزرگ و واقعاً عالی است.
رقبای اصلی نیسان آرمادا 2025 میتوان به شورلت تاهو، فورد اکسپدیشن، جیامسی یوکان و تویوتا سکویا اشاره کرد.